Tradičně jsme s kolegy vyrazili na Gamescom v Kolíně nad Rýnem, největší herní veletrh v Evropě.
Vyzkoušeli jsme většinu očekávaných her a promluvili jsme si přímo s vývojáři. Nechyběly ani monumentální instalace velkých vydavatelů jako je Xbox, Nintendo nebo Netflix. Jak se nám na veletrhu letos líbilo?
Dobrodružná jízda napříč Německem
Pokud se do Kolína nad Rýnem chystáte autem, obrňte se dávkou trpělivosti. Cesta na veletrh nám z Prahy zabrala bezmála osm hodin. Německé dálnice sice tu a tam poskytnou požitek z rychlé jízdy ála Kobra 11, na některých úsecích jsou ale zasekané úplně stejně jako u nás. A prý že v Německu všechno funguje lépe!
Ubytování jsme naštěstí sehnali vcelku bez problému a vzhledem k období i za slušné peníze (pro pět osob vyšlo zhruba na 5000 Kč za noc). Určitě ale doporučujeme vyřešit bydlení nejlépe několik měsíců předem (Dojíždění z okolních vísek se nám vloni kvůli raním kolonám dvakrát neosvědčilo). Pěkně po “bohémsku” vybavený Airbnb byt se navíc nacházel v pěší vzdálenosti od výstaviště, takže jsme se vyhnuli přeplněnému metru, které zvláště v ranních hodinách doslova praskalo ve švech.
Starý dobrý Gamescom je zpět
Hned po vstupu do areálu nám bylo jasné, že letos se loňské fiasko v podobě poloprázdných hal opakovat nebude. I když Gamescom stále ještě nedosáhl svých kolosálních předpandemických rozměrů, oproti minulému roku šlo o pořádný skok kupředu. Veletrhu se kromě PlayStationu účastnila většina velkých vydavatelů včetně Xboxu nebo Nintenda.
Plní nadšení jsme se tedy rozprchli do všech deseti hal, abychom si v první den, kdy na veletrh ještě nesměla veřejnost, stihli vyzkoušet ty nejočekávanější pecky. Všechny jsme vám je shrnuli v článcích To nejlepší z Gamescomu 2023: Den první a To nejlepší z Gamescomu 2023: Den druhý a třetí.
Nezávislí vývojáři zaváleli
Hodně zajímavá byla taky indie část výstavy. Po hale byly rozesety pomalu stovky malinkých stánečků, z nichž snad každý druhý vypadal náramně dobře. A nejlepší na tom bylo, že když si člověk nějaký titul vyzkoušel, mohl si popovídat se samotnými vývojáři, kteří dokázali s nadšením vyprávět o všech aspektech jejich výtvoru.
Jen v hale s indie hrami by se opravdu dal strávit celý Gamescom. My jsme jim tolik času bohužel věnovat nemohli (i když někteří členové týmu by určitě chtěli). A co nás tam zaujalo nejvíce? Je vážně nesmírně těžké vybrat, nakonec jsme se ale shodli na třech favoritech. Těmi jsou simulátor uklízení House Flipper 2, stavební opičárna Plank Builders a psychologický thriller The Gap. Určitě na ně mrkněte na Steamu a pokud vás zaujmou, dejte si je na wishlist. Vývojáři za to budou moc rádi!
Český stánek se na Gamescomu neztratil
V business části jsme zavítali do českého stánku, který mezi světovou konkurencí určitě nezapadl a patřil mezi to lepší, co zde bylo k vidění (nejlepší podle nás byla skvěle designovaná výstava Švýcarska). Prezentaci organizovala ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR Asociace českých herních vývojářů.
Zkoukli jsme Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator, popovídali si s vývojáři ze studia Keen Software House o jejich hitu Space Engineers a nezapomněli jsme ani na menší startupové projekty, které na svou chvíli slávy teprve čekají: Oxymoron Games, kteří připravují svoji tahovou strategii Silence of the Sirens, studio Samdosoft se svým debutovým projektem Arch Gate nebo firmu SleepTeam, která po mnoha letech chystá pokračování svých legendárních Bulánků.
A jaké je tedy celkové shrnutí? Letošní ročník navštívilo celkem 320 000 lidí ze 100 zemí světa a jen zahajovací ceremoniál Opening Night Live sledovalo neuvěřitelných 20 milionů diváků. Pořadatelé i diváci si tak letošní ročník pochvalují a my se nemůžeme dočkat, až se příští rok příští rok mezi 20. a 25. srpnem opět zúčastníme!
Určitě mrkněte také na naše doporučení v článku Tým Herních kuponů doporučuje: Nejlepší hra na Gamescomu 2023.